Aan de slag met SEO: praktische tips door onze experts

SEO: Iedereen heeft het erover. Copywriters, marketeers en zelfs de jongste knapen van startups die er al meer van lijken te weten dan jij. Tijd voor paniek? Bijlange niet.


Aan de slag met SEO: tips van onze experts


SEO (voluit Search Engine Optimization) is een verzamelnaam voor verschillende technieken die je website makkelijker vindbaar maken op zoekmachines. Hoe beter je SEO, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan.

Google je bijvoorbeeld “rode sportwagen kopen”, dan kom je bovenaan de resultaten de websites tegen van garagisten of verkopers die geïnvesteerd hebben in hun SEO-strategie.

Let op, als je er ‘Advertentie’ ziet bijstaan, dan heeft SEO er helemaal niks mee te maken. Bovenaan staan door middel van een advertentie noemen we SEA (Search Engine Advertising). Maar voor we je hoofd helemaal in de war brengen, vergeten we dat even richten we ons terug op SEO.

Wat is het nut van SEO?

Je vraagt je misschien af wat het nut is van SEO. Of beter nog: als je tijd, energie of zelfs geld in je SEO-strategie steekt, wat krijg je er dan voor terug?

Stel je voor dat je naar iets op zoek bent. Bijvoorbeeld een professioneel webdesign agency dat persoonlijke service en kwaliteit op de eerste plaats zet (dit is een totaal willekeurig voorbeeld en heeft natuurlijk niets met ons te maken). Hoe ver scroll je tussen alle resultaten naar beneden?

Als je niet verder dan het vierde of vijfde resultaat geraakt, heb je niets om je over te schamen. Nee, je bent geen luilak. Google maakt het je gewoon zo eenvoudig door de meest relevante resultaten als eerste te tonen. Wat maakt de resultaten zo “relevant” volgens de zoekmachine? Dat heb je ondertussen vast geraden: een sterke SEO-strategie.

Wat levert SEO je op?

Google scant voortdurend de “SEO-score” van websites en heeft hiervoor verschillende criteria waar we het later in deze blog over zullen hebben.

Op basis van deze analyse plaatsen ze je website hoog, ergens tussenin of zelfs helemaal onderaan de zoekresultaten (of nog erger: op de tweede of derde pagina, ook bekend als “de pagina’s die door eigenlijk zo goed als niemand meer bekeken worden – yikes).

Hoe belangrijk is het dus om op de eerste plaats te staan? Zéér belangrijk. Een recente studie van Slingshot SEO onthulde dat de pagina bovenaan Google een Click-Through-Rate van 18,2 procent heeft.

De pagina op de tweede plaats haalt een respectabele 10,05 procent. Ook de derde pagina is met een CTR van 7,22 procent niet ontevreden, maar haar CTR ligt al wel meer dan 60% lager in vergelijking met de koploper.

Onderstaande grafiek toont het verschil in CTR tussen de verschillende resultaten op de eerste pagina van Google:

Het verschil in CTR
Grafiek: het verschil in CTR per positie (bron: marketingfacts.nl

Zo zie je maar hoe belangrijk het is om bovenaan de Google-rankings te staan. Ga je niet met een gouden, zilveren of bronzen medaille naar huis? Dan verdien je een pak minder aandacht van het publiek.

In dat opzicht zijn webdesigners en professionele atleten op de Olympische Spelen wel met elkaar te vergelijken (maar dat is natuurlijk ook de enige vergelijking).

Hoe pas je SEO toe?

Je hebt de boodschap ontvangen: bovenaan op Google = betere resultaten. Nu rest de vraag nog: hoe kom je in hemelsnaam helemaal bovenaan te staan?

Er zijn verschillende technieken die je kan hanteren. De eerste is wellicht de belangrijkste:

Geduld SEO

Ons grootmoeder heeft ons altijd gezegd: “geduld is een schoon deugd, manneke”. En wie gaat er nu zijn grootmoeder tegenspreken?

Je website SEO-proof maken, gebeurt niet op een dag tijd. Dit proces neemt enkele weken of zelfs maanden in beslag. Dit komt omdat Google niet alleen jouw website, maar miljoenen andere websites tegelijk scant en de resultaten hiervan eerst moet analyseren voordat ze gaat bijsturen.

Maar niet getreurd: good things come to those who wait. We weten niet meer van wie die quote is. Van onze grootmoeder al niet in ieder geval. Desalniettemin eentje om te onthouden.

Wat je zeker ook moet onthouden, zijn volgende tips om je SEO een flinke duw in de rug te geven:

Zoekwoorden:

Gebruik Google KWFinder om te ontdekken welke zoekwoorden populair zijn bij jouw doelgroep. Dit zijn de woorden die je op je website best gebruikt.

Als jouw doelgroep consequent op Google zoekt naar “snelle”, “flexibele” service, dan moet het belletje bij jou al gaan rinkelen. Moet je daarom de woorden “snel” en “flexibel” honderd keer op je website plaatsen? Natuurlijk niet. Dat zou Keyword Stuffing zijn en Google heeft er een hekel aan.

Wat je wel kan doen, is de woorden verwerken in short-tail en long-tail keywords.

Short-tail kewords zijn zoekwoorden met daarin maar één woord, zoals “snel”. Ze zijn minder specifiek en dus breder dan hun familie bij de long-tail keywords, dat uit meerdere woorden bestaat en dus specifieker is.

Voorbeeld:
Short-tail keyword: hamburger
Long-tail keyword: thuis zelf gemakkelijk hamburgers maken

Een short-tail keyword wordt over het algemeen veel vaker gezocht en levert dus veel meer bezoekers op. Echter zijn deze niet altijd relevant. Als iemand “snel” hamburgers wilt maken, is deze persoon niets met een website die “snel” zijn auto kan repareren.

Long-tail keywords zijn specifieker. Denk hierbij altijd in functie van de behoeften van je klanten en wat zij op Google zoal zouden zoeken.

Verkoop je bijvoorbeeld bloemen? Dan loont het misschien om een sectie ‘hoe je huis mooi decoreren’ aan je website toe te voegen, waarin je de zin ‘hoe je huis mooi decoreren’ ook letterlijk op je website plaatst.

Bezoekersgedrag

Komt iemand op je homepage terecht om hem vervolgens na vijf seconden alweer dicht te klikken? Of scrollen ze niet alleen door je homepage, maar door de verschillende menu’s op je website? Deze verschillende resultaten hebben een grote invloed op je SEO.

Als je website een hoog bouncepercentage heeft (dat wil zeggen: bezoekers die even op je homepage komen en nadien onmiddellijk weer weggaan), denkt Google dat jouw website niet zo relevant is. Het gevolg? Je kijkt weer omhoog naar de websites boven jou, want Google heeft jou naar de onderkant van de resultaten gedegradeerd.

Je vraagt je misschien af of jij er wel iets aan kan doen dat mensen je website snel verlaten. Je kan daar absoluut iets aan doen! Een website moet een duidelijke structuur hebben en onmiddellijk een antwoord bieden op de vraag van de klant. Als je bezoeker na enkele seconden nog geen antwoord heeft gevonden, staan er honderden alternatieven voor hem klaar die hij op enkele seconden kan checken.

Merk je dus dat je bouncepercentage aan de hoge kant (>65%) ligt? Dan zal je allicht enkele wijzigingen moeten maken.

Rendering

Heb je ooit een filmpje proberen kijken, maar werd je voortdurend onderbroken door dat vervelende laad-icoontje? Je weet wel, dit vervelend ettertje:

Rendering


Je voelt je bloed misschien al koken bij het zien van dit buffer-icoontje. Je klanten hebben dezelfde reactie wanneer je website niet onmiddellijk laadt.

Wist je dat de gemiddelde klant je slechts 4 seconden geeft voordat hij je website verlaat? Als jouw website dus niet subito-presto op het scherm verdwijnt, ben je een klant kwijt. Daarom is een rendering, ofwel hoe lang het duurt voor je website geladen is, van groot belang voor je SEO.

Je kan de gratis Google Pagespeed tool gebruiken om te meten hoe snel jouw website is. Typ de URL van je website in en je krijgt binnen de minuut het resultaat te zien. Mega handig!

Referrals

Online, offline,… Het maakt allemaal niet uit: het is één grote populariteitswedstrijd. Zo geldt ook hier de regel dat als je veel belangrijke connecties hebt, je automatisch belangrijker lijkt.

Als Google merkt dat andere websites naar jou verwijzen (door bijvoorbeeld een link naar jouw website op hun website te plaatsen), zal de zoekmachine je website als ‘belangrijk’ aanschouwen.

Tenminste, enkel als de websites die naar jou refereren ook belangrijk zijn. Zo is in de ogen van het publiek een recensie van een BV ook nét wat meer waard dan die van je eigen moeder.

Je kan er dus best voor zorgen dat anderen naar je website verwijzen. Een populaire strategie die hier door velen wordt toegepast is guest-blogging. Hierbij schrijf je een blog voor een andere website, maar verwijs je in die blog wel naar je eigen website. Een win-win voor beide partijen: jij kan op een ander platform naar je website verwijzen en de host van dat platform krijgt een gratis blog.

Het loont natuurlijk ook om aan je huidige klanten en partners te vragen of zij jou op hun website willen vermelden.

    Aan de slag met SEO

    SEO wordt beïnvloed door tal van factoren. Er zijn ook heel wat niet-zo-sexy onderwerpen zoals beveiliging, backlinks, meta-beschrijvingen en noem maar op. Maar daar gaan we je niet mee belasten. Volgens ons is dit al een hele hap om mee te beginnen.

    Is het nog niet zo duidelijk wat je kan doen om je ranking op Google te boosten? Of heb je hulp nodig met het uittekenen of implementeren van je SEO-strategie? Stuur ons dan een berichtje en wij helpen je graag verder!

    Blijf op de hoogte

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief & ontvang alle nieuwste updates.

    E-mailadres