Hoe ga je om met feedback?

Feedback geven en ontvangen is van cruciaal belang in elke werkomgeving. Het stelt je in staat om te groeien en je prestaties te verbeteren. Maar feedback geven en ontvangen kan moeilijk zijn. Is er een juiste manier om met feedback om te gaan? We nemen een diepe duik in deze vraag met antwoorden en ervaringen van designer Micheline.

Opmerking: de meeste voorbeelden worden gegeven in de context van UX/UI design. Toch zijn er veel algemene regels die je op elke branche kunt toepassen!

Feedback is objectief

Wanneer je feedback geeft:
Leren hoe je feedback geeft, is een sleutelcomponent in je zakelijke (en zelfs privé) communicatie.

Je kunt eindeloos discussiëren over kleuren en smaken zonder ooit tot een conclusie te komen. Meestal (tenzij je te maken hebt met bijvoorbeeld branding) doen zaken zoals kleur er niet echt toe.

Daarom moet je leren om meer te zeggen dan "Ik vind het (niet) mooi". Versterk je argument met objectieve statistieken, onderzoek en ervaringen uit het verleden. Het zal de persoon die feedback ontvangt helpen begrijpen wat je probeert te zeggen.

Wanneer je feedback ontvangt:
Keer terug naar je driejarige zelf. Dat was de periode in je leven waar je bij jezelf dacht: "Ik weet nog niet alles, dus ik ga naar anderen luisteren". Verder betekent het ook veel de vraag stellen: "Waarom?".

"Waarom denk je dat wat ik in dit ontwerp heb geprobeerd niet werkt?"

"Waarom denk je dat ons doelpubliek deze interface niet zal begrijpen?"

"Kun je uitleggen waarom je denkt dat dit een betere oplossing zou zijn?"

Bij het stellen van deze vragen geef je anderen de ruimte om verder uit te leggen wat ze bedoelen. Dit maakt ruimte voor een open gesprek waarin zowel de feedbackgever als de -ontvanger diep kunnen graven in een objectieve analyse van hun werk.

Iedereen moet op dezelfde golflengte zitten

Of je nu feedback geeft of ontvangt, zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van alle details.

Welk probleem probeer je op te lossen? Wie is het doelpubliek? Welke andere doelen probeer je te bereiken?

Als alle neuzen in dezelfde richting wijzen, vermijd je discussies over onderwerpen die niet noodzakelijk belangrijk zijn voor het werk waar je op dat moment mee bezig bent.

Data is key

Gebruik best practices, interviews met gebruikers, statistieken, concurrentie-analyses, voorbeelden uit het verleden of analyses. Deze zaken helpen je bij het bouwen van je objectieve argumenten.

Dit kan (en moet) worden toegepast in alle branches, maar vooral in UX. Je kunt uren discussiëren over kleuren en smaken, maar UX is geen UI. Het gaat over de juiste informatie toepassen en die op haar beurt weer gebruiken om de ervaring van de gebruiker te optimaliseren.

Uit eigen ervaring weten we dat het soms een moeilijke taak kan zijn om anderen te overtuigen. Het is belangrijk om geduldig en respectvol te zijn. Uiteindelijk probeert iedereen de best mogelijke resultaten te bereiken.

Gebruik jouw data op een correcte manier en je zult uiteindelijk mensen aan jouw kant krijgen: objectiviteit verslaat subjectiviteit bijna altijd in de meeste branches.

Wees attent

Ook al ben jij de expert, het is belangrijk om rekening te houden met anderen en hen te respecteren.

Als je elke vergaderzaal binnenwandelt met het idee dat enkel jij alles weet, put je jouw collega's en klanten uit.

Sta open voor wat anderen te zeggen hebben. Luister actief, neem hun waardevolle informatie in overweging en vertrouw erop dat zij hetzelfde met jou zullen doen (meer daarover later in deze blog).

We ondervinden dat het ook helpt om een suggestie die iemand zou kunnen doen snel te demonstreren. Je kunt dit gemakkelijk doen door iets op papier of een whiteboard te tekenen. Deze praktische uitvoering van hun feedback kan meteen aantonen waarom iets wel of niet kan werken.

Feedback Geven pandaPanda

Gebruik tijdbesparende methoden

Begin je aan een nieuw project? Onthoud dan deze twee woorden: kickoff meeting.

Tijdens een kickoff vergadering kun je zoveel informatie verzamelen als je nodig hebt. Stel vragen, neem op wat er wordt gezegd en beluister deze opname achteraf opnieuw om een beter inzicht te krijgen in wat er moet gebeuren.

Breng vervolgens structuur aan in alle informatie die je hebt verzameld. Combineer deze met je onderzoek en ervaring en gebruik deze cocktail van kennis om een plan van aanpak op te stellen. Dit plan kun je vervolgens terugsturen naar de klant.

Zowel jij als je klant zullen snel zien of jullie op dezelfde golflengte zitten of niet. De klant hoeft alleen maar feedback te geven op jouw plan van aanpak. Je bent nog niet echt aan het project begonnen, dus je bespaart een hoop tijd. Wat zou er gebeuren als je al begonnen was en er twee weken later achter zou komen dat jij en je klant eigenlijk niet op één lijn zitten?

Deze gestructureerde aanpak kan een hoop tijd en toekomstige kopzorgen besparen.

Vertrouwen is heel belangrijk

No trust, no love.

Vertel je klanten dat je hen en hun deskundigheid vertrouwt. Zij zijn degenen die waarschijnlijk al heel lang in een bepaalde branche werkzaam zijn. Hun kennis en ervaring moeten niet licht worden opgevat.

Aan de andere kant: vertel je klanten ook dat ze op jou en je ervaring kunnen vertrouwen. In ons geval is dat design en development. Klanten komen bij ons omdat ze hierover weinig tot geen kennis hebben.

Wijzelf zeggen tegen onze klanten dat wij erop vertrouwen dat zij de expert zijn in hun branche en wij in die van ons. Onze digitale vertaling van hun kennis stelt ons beiden in staat onze sterke punten te gebruiken en onze taken zo goed mogelijk uit te voeren.

Als je moeite hebt om vertrouwen te wekken, neem dan de tijd om met je klanten te praten. Laat hen zien hoe je in het verleden soortgelijke problemen als die van hen hebt opgelost. Praat over hun problemen en waarom ze naar jou zijn gekomen. Stel vragen en geef objectieve antwoorden op die van hen. Dit zal jullie beiden op weg zetten naar een vertrouwensrelatie.

Wees kritisch over je eigen werk.

Wees niet te snel tevreden. Als je objectief kijkt naar wat je hebt gemaakt en de juiste veranderingen aanbrengt, kan dat het aantal veranderingen dat je later nog moet aanbrengen, verminderen.

Wanneer je om feedback vraagt, gebeurt het al eens dat je dit antwoord krijgt: "Het is goed zo". Je zou dit kunnen opvatten als positieve feedback van een tevreden klant of collega. Maar dat is het eigenlijk niet. Omdat je kritisch over je eigen werk bent, stel je best twee bijkomende vragen wanneer je het antwoord hierboven krijgt.

  • Waarom vind je het goed?
  • Is er echt niets dat volgend jou verbeterd kan worden?

Soms zijn mensen bang om feedback te geven. Door te tonen dat je bereid bent te luisteren, kan je hen ertoe brengen feedback te geven die ze niet zouden hebben gegeven als je er niet expliciet om had gevraagd. Niets in deze wereld is perfect, dus neem geen genoegen met: "Er was geen feedback, dus het is goed".

Gebruik meerdere bronnen van feedback

Het is natuurlijk nooit verkeerd om iemand met meer ervaring dan jezelf om feedback te vragen. Maar je kunt ook verrassend nuttige feedback krijgen van iemand waar je in eerste instantie niet aan zou denken.

Bijvoorbeeld: als we aan een project werken in een bepaalde branche en we kennen iemand (vrienden of familie) die in die branche werkt, gaan we naar hen toe en vragen feedback op ons werk.

Ze hebben misschien geen kennis over UX, maar ze kennen de ins en outs van hun branche en kunnen zeer verhelderende informatie geven.

Leer van je collega's

PandaPanda is een relatief kleine studio. We hebben onze eigen huisstijl en cultuur, maar we zitten niet vastgeroest in oude en inefficiënte processen. Dat betekent dat iedereen nog steeds zijn eigen manier van werken heeft, wat geweldig is omdat we van elkaar kunnen leren. We geven elkaar graag feedback en proberen meer te doen dan zeggen: "Ik vind deze uitwerking (niet) goed".

Onthoud: het is nooit persoonlijk

Feedback gaat over je werk, niet over jou als individu. Als designer is het soms ingewikkeld omdat jij het ontwerp hebt gemaakt. Jouw ontwerp is je baby. En wie krijgt er nu graag kritiek op hun baby?

Maar je moet leren loslaten. In het begin is het voor velen moeilijk. Maar begrijp dat het doel van feedback is om je te helpen groeien.

Als je feedback geeft, is het belangrijk om over het eigenlijke werk te praten, niet over de persoon zelf. Dit maakt het duidelijk dat je niemand rechtstreeks aanvalt.

In plaats van te zeggen "Ik hou niet van de foto die je hier hebt gekozen, dat is een slechte keuze", zeg je beter "Ik denk dat deze afbeelding niet goed past bij onze doelgroep. Kunnen we kijken naar alternatieven?".

Alle stakeholders zijn belangrijk

In onze branche zijn developers een groot onderdeel van wat we doen. Dus vragen we hen ook om feedback. We willen niet een heel systeem ontwerpen om er vervolgens achter te komen dat het tijdens de ontwikkeling niet uitvoerbaar is.

Houd dus rekening met alle belanghebbenden als je om feedback vraagt. Het zal je veel tijd besparen en je uiteindelijk leiden naar het creëren van de best mogelijke en haalbare oplossing.

Conclusie

Feedback geven en ontvangen is een vaardigheid. En net als alle andere vaardigheden, kan het in de loop van de tijd ontwikkeld worden.

Om samen te vatten wat we hebben besproken:

  • Feedback is objectief

  • Iedereen moet op dezelfde golflengte zitten

  • Data is key

  • Wees attent

  • Gebruik tijdbesparende methoden

  • Vertrouwen is erg belangrijk

  • Wees kritisch op je eigen werk

  • Gebruik meerdere bronnen van feedback

  • Leer van je collega's

  • Onthoud dat het nooit persoonlijk is

  • Alle stakeholders doen ertoe


Heb je zelf nog feedback op onze blog? Voel je vrij om het ons te laten weten!

PandaPanda Kantoor 2020

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief & ontvang alle nieuwste updates.

E-mailadres