Wat kost het om een website te laten maken?

Dat je bedrijf vandaag online aanwezig moest zijn dat wist je al. Maar waarom vragen sommige webdesigners zo veel (of net zo weinig) geld voor hun diensten? We leggen het je hieronder uit.


Wat kost een betaalbare website?

1. De features die je kiest spelen een grote rol

Het prijskaartje van professioneel webdesign varieert van ontwerp tot ontwerp. Je kan de prijs voor een deel ook zelf bepalen. Hoe meer je met je website wil doen, hoe meer je er doorgaans voor betaalt.

Een eenvoudige website die fungeert als online visitekaartje met een homepage, een ‘over ons’-sectie en een contactformulier kost minder dan een gesofisticeerde website met tientallen pagina’s en toegevoegde functionaliteiten zoals bijvoorbeeld een online boekingssysteem.

Er zijn trouwens nog manieren waardoor je de prijs kan drukken. Zo kan je zelf het fotografisch materiaal aanleveren, je eigen huisstijl ontwerpen en zelf de copy schrijven. Natuurlijk zijn we niet allemaal geboren fotografen, designers of copywriters. Bij twijfel laat je dit dus best over aan een professional.

2. Kies je voor een freelancer of een agency?

Wie je kiest om je website te laten maken, draagt ook bij tot het uiteindelijke prijskaartje. Grote agencies (denk hierbij aan agencies met 10-20 medewerkers) hebben grote overhead kosten: een groot kantoor, verschillende accountmanagers, een zaakvoerder,… Zij zullen hun prijzen hoog zetten zodat ze alles kunnen dekken.

Kleinere agencies kiezen er meer en meer voor om verschillende projecten van ‘kleinere klanten’ op zich te nemen. Daar waar de grote spelers op de markt geen oog hebben voor de bakker op de hoek, springen kleine agencies te hulp. Hun prijzen liggen dan ook een pak lager, omdat ze meerdere kleine projecten op zich kunnen nemen.

Freelancers kiezen vaak zelf welke projecten ze op zich nemen en aan welk tarief ze dit doen. Maar zoals econoom Adam Smith vroeger al voorspelde, zal een “onzichtbare hand” ervoor zorgen dat ook freelancers zich aan de marktprijs zullen aanpassen.

Met de Onzichtbare Hand had Smith het over een kracht in het economische systeem die automatisch voor balans zorgt. Freelancers kunnen niet te ver afwijken van de gemiddelde prijs op de markt, want dan zijn ze ofwel veel te goedkoop en verliesmakend of net veel te duur om zelfs nog maar te overwegen.

3. Het prijsverschil tussen een freelancer vs een Agency

Het verschil tussen een freelancer en een agency ligt vaak niet in de totaalprijs. Een ervaren freelancer zal evenveel vragen als een ervaren agency en startende freelancers opereren onder dezelfde tarieven als startups.

Het grootste verschil zit hem dus niet in hoeveel je betaalt, maar wat er met je geld gebeurt. Een freelancer zal (bijna) alles voor zichzelf houden, terwijl het bij een agency naar de zaakvoerder gaat die het op zijn beurt dan weer aan zijn medewerkers uitdeelt.

Beide hebben hun voor- en nadelen. Ga je voor de freelancer, dan ben je afhankelijk van alleen die persoon. En als hij of zij op een dag kiest voor een carrièreswitch, dan blijf je alleen achter met je website. Doorgaans staat een freelancer wel dichter bij jou en krijg je een gepersonaliseerde aanpak, ook al spelen veel agencies die troef vandaag ook al sterk uit.

4. Kies je voor een starter of een specialist?

De keuze tussen een starter of specialist heeft (verrassing!) natuurlijk ook invloed op het prijskaartje. Een beginnende freelancer of startup is goedkoper dan een designer of een agency dat haar strepen al heeft bewezen.

Wat kost het nu echt om een website te laten maken?

Als je de markt bekijkt, zie je dat er vaak met uurtarieven wordt gewerkt die schommelen van €75/u tot €150 per uur. Er zijn natuurlijk uitzonderingen die meer of minder vragen. Dat komt omdat zij zich bewust positioneren op kleine ondernemingen met weinig budget of net enkel de grote, high-end klanten bedienen.

Als we naar ons eigen kantoor kijken, zien we dat de prijzen schommelen tussen €2000 en €7000 per website. Je ziet dat er een groot verschil is tussen de laagste en de hoogste prijs. Zoals hierboven beschreven, heeft veel daarvan te maken met de gevraagde features, het aantal pagina’s en extra services zoals het ontwerpen van een huisstijl en logo.

Feit of fabel? Hoe meer je betaalt, hoe beter de kwaliteit.

Fabel! Je zal natuurlijk wel een verschil zien tussen een website die een vriend in bijberoep voor 500 euro heeft gemaakt en een website van 5000 euro ontworpen door een professioneel agency. Maar – algemeen gezien – betekent een hoge prijs niet automatisch meer kwaliteit.

Beeld je een straat in met aan de linker- en rechterkant twee kantoren. In het kantoor aan de linkerkant werken ervaren designers aan een tarief van 75 euro per uur. Aan het gebouw daartegenover werken designers met precies dezelfde ervaring aan 125 euro per uur.

Wat verklaart dit prijsverschil? Voornamelijk het type kantoor en het type klanten waarvoor ze werken. Een klein kantoor dat zich richt op veel verschillende kleine ondernemers zal aan een lager tarief werken dan het grote kantoor dat enkel voor high-end profielen werkt. Maar qua kwaliteit zijn ze beiden evenwaardig.

Zijn de tarieven gevoelig aan verandering?

De meeste webdesigners, zowel freelancers als agencies, zullen trachten om hun prijs zo competitief mogelijk te zetten.

De prijs evolueert natuurlijk mee met de ervaring van de persoon die aan je website werkt. Dat verklaart waarom een vriend in bijberoep een stuk minder zal vragen dan een professionele designer.

Zullen tarieven in de toekomst worden beïnvloed door de coronacrisis?

We houden niet van veralgemenen, maar als we naar de digitale sector kijken dan zien we dat de impact van COVID-19 al bij al meevalt. Pas op, binnen een jaar kan deze opvatting misschien geen steek meer houden, maar tot op heden is de vraag naar digitale platformen (zoals een webshop) gestegen ten opzichte van vorig jaar.

De kosten voor een website te laten maken zullen niet opeens drastisch stijgen of dalen. Een website is niet zoals benzine dat van de ene dag op de andere een gigantische prijsstijging of -daling kan ondergaan.

De online wereld is niet ongevoelig voor indexatie, maar lijkt wel sterk te staan tegen het meest recente virus uit onze geschiedenis.

Zijn er aanvullende services die je kan verwachten?

Sommige agencies en zelfs ook freelancers werken met contracten waarbij ze continu ondersteuning blijven bieden.

Bij PandaPanda werken we met supportcontracten. Onze klanten investeren dan maandelijks een tarief dat op voorhand werd besproken. Het contract houdt in dat we binnen de kantooruren altijd beschikbaar zijn, binnen een bepaalde periode reageren en binnen een bepaalde periode een antwoord bieden de vragen van de klant.

Voor sommige klanten is een supportcontract echter niet nodig. Zeker niet wanneer je slechts een kleine(re) website nodig hebt waar an sich niet veel aan veranderd moet worden doorheen de tijd.

In dat geval krijg je gewoon onze contactgegevens en kan je ons opbellen met problemen. We bespreken dan wat we eraan kunnen doen en aan welke tarieven dit mogelijk is.

Je eigen website maken

De voordelen:

Je kan natuurlijk proberen om je eigen website te maken. Vandaag zijn daar heel wat (gratis) tools die je daarvoor kunt gebruiken. Zelf je website maken heeft ook z’n voordelen:

  • Je neemt geen externe partner aan dus hoeft ook niemand te betalen.
  • Als je het systeem kent, kan je aanpassingen onmiddellijk zelf doorvoeren.
  • Je kan veranderingen aanbrengen waar je wil, wanneer je wil.
  • Er bestaan templates met een mooi design die professioneel ogen.

De nadelen:

Wanneer je zelf een website bouwt, let dan ook op de potentiële gevaren die daarbij komen kijken:

  • Als je met een gratis template werkt, hang je vast aan de restricties van de template. Er is dus minder ruimte voor creativiteit.
  • Je moet je website zelf beheren en up-to-date houden en dit vraagt tijd.
  • Als je het systeem niet goed kent, ga je er veel tijd in steken en ook veel tijd aan verspillen.
  • Daar waar een professional snel oplossingen vindt voor bepaalde bugs, zal je zelf waarschijnlijk lang bezig zijn met zoeken naar een oplossing.
  • Designers houden rekening met enkele belangrijke vereisten van webdesign zoals het SSL Certificaat, responsive design, SEO, beveiliging tegen hackers, User Experience,… Het is moeilijk om hier zelf allemaal rekening mee te houden.

Zelf je website maken met beperkte kennis en middelen?

Ga je toch zelf aan de slag, maar ken je niet zoveel van webdesign? Dan zijn er enkele gratis tools die je daarvoor kan gebruiken.

Ook al raden wij natuurlijk aan om het door een professional te laten doen, toch zijn we transparant naar klanten die slechts een heel basic website nodig hebben en hier weinig middelen voor kunnen sparen.

Onze voorkeur gaat in dat geval naar SquareSpace. Hun templates zijn qua design het mooist en hun tool om zelf de website te maken is enorm geëvolueerd en is met de jaren ook sterker geworden. Als je veel belang hecht aan het design van je website, dan is dit de juiste keuze voor jou.

Houd er wel rekening mee dat je met deze gratis websitebuilders nooit hetzelfde zal kunnen als met een professionele website gebouwd door een ervaren team. Maar heb je snel een simpele website nodig en ben je beperkt in middelen en tijd? Dan zijn deze tools net wat je nodig hebt.

Een website maken voor starters

We praten altijd eerst met de klant en vragen wat ze nodig hebben. Op basis van deze noden en de situatie maken we een gepersonaliseerd aanbod.

Ben je een starter? Dan geniet je bij PandaPanda van een korting. We helpen maar al te graag om jonge bedrijven digitaal te lanceren!

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief & ontvang alle nieuwste updates.

E-mailadres